In gesprek met… Niek van Erk van Energy-Check!

Ondernemersvereniging OVB is er voor ondernemers en ondernemingen van het bedrijventerrein Oosterenk, Vrolijkheid en Berkum in Zwolle. Wij verbinden netwerken aan elkaar en waken over het ondernemersklimaat. Wij organiseren verschillende (sportieve) evenementen rondom ons bedrijventerrein en zorgen voor een goede mix van gezelligheid, effectieve business en vitaliteit. Ook geven wij onze leden graag een podium tijdens onze bijeenkomsten, maar ook via onze online kanalen.

In deze editie van ‘’In gesprek met’’ zijn we het gesprek aangegaan met OVB lid Niek van Erk, mede-eigenaar van Energy-Check.

Meer dan 10 jaar diepgaande product- en marktkennis
Energy-Check is door Ton Krieger opgericht als adviesbureau om klanten, met name in de zorg, te helpen energie in te kopen. Inmiddels is Energy-Check uitgegroeid tot een bedrijf met circa 10 mensen en is Ton eind 2020 met pensioen gegaan. De aandelen zijn overgenomen door Idriss Hassani en mijzelf, Niek van Erk, waarbij we gezamenlijk organisaties helpen om de energiekosten te verlagen. Enerzijds vanuit ondersteuning op inkoop (goede prijsafspraken maken met energieleveranciers, lage kosten voor de meter, energiebelasting terugvragen, factuurcontrole) en anderzijds door daadwerkelijk energie te besparen in gebouwen. Daarmee wordt ook voldaan aan de wetgeving die steeds meer vraagt/eist.

De uitdaging voor organisaties in Nederland is om 95% CO2 te gaan besparen voor 2050, gecombineerd met gasloos te worden. Wij helpen om het plan op te stellen hoe je daar kunt komen, zonder dat je desinvesteringen hoeft te doen. Zeker in de klimaatinstallaties (verwarming, ventilatie, koeling) is veel besparing te behalen door het slim te regelen en de goede aanpassingen/vervangingen te doen. Met het plan houden we vervolgens vinger aan de pols, welke daadwerkelijke besparing er wordt gerealiseerd en hoe het nog slimmer kan.

Duurzaam opwekken en energieverbruik in gebouwen verlagen

De energiemarkt is een hele bijzondere. Dat is het al jarenlang, maar sinds halverwege in het afgelopen jaar heeft deze markt ook goed het toneel gepakt en weet iedereen er steeds meer van. Energie is zeer bijzonder, met name elektriciteit. Waar veel mensen niet bij stil staan, is dat alle elektriciteit die op dit moment (ja, dan bedoel ik ook DIT moment) wordt gebruikt, ook op dit moment moet worden geproduceerd. En dat is een gigantisch complex vraagstuk wat toch elke seconde weer goed gaat. Zonder dat je je hoeft aan te melden dat je vanmiddag gaat stofzuigen.

Daarnaast wordt veel energie in Nederland gemaakt uit steenkool en aardgas. Dat zijn delfstoffen die duizenden jaren nodig hebben gehad om deze delfstof te worden, die wij in zeer korte tijd verbranden om dit te verbruiken. Als je deze twee zaken in het achterhoofd houdt, dan is energie eigenlijk zeer ondergewaardeerd en wordt het verkocht tegen een tarief dat veel lager is dan de waarde ervan. Want doordat energie ‘zo goedkoop is’, gebruiken we er heel makkelijk veel van en putten we de aarde uit. En daarmee de leefbaarheid van de aarde voor de mensen. Daarom is het belangrijk dat we snel gaan nadenken, plannen maken en plannen uitvoeren, hoe we minder energie gaan verbruiken.

Duurzaam opwekken is daar een vorm van, maar belangrijker is om het energieverbruik in het gebouw te verlagen. En daar heb je zelf invloed op. En de explosieve stijging van de energiemarkt afgelopen jaar die helpt om het bedrijfseconomisch interessant te maken.

Energy-check zet in op mentale vitaliteit

Afgelopen jaar hebben wij veel ingezet op mentale vitaliteit: een open cultuur waarin we elkaar feedback geven. We hebben onze eigen talenten leren kennen en die van elkaar. Wij zorgen er op deze manier voor dat iedereen in het bedrijf werkt aan datgene waar hij of zij goed in is. Hiervoor worden we geholpen door het Zwolse bedrijf ‘werken aan talent’.

Al 2 jaar lid van Ondernemersvereniging OVB

Eigenlijk was ik niet op zoek naar een ondernemersvereniging. Ik stelde me voor dat je hier alleen iets aan zou hebben om bij de gemeente invloed te hebben op plannen en ontwikkeling en gezamenlijke inkoop van bijvoorbeeld energie. Wat moest een klein bedrijf als Energy-Check dan bij de ondernemersvereniging. Ik werd gevraagd door Albert Bril van Landstede, omdat de OVB graag wat nieuwe jonge bedrijven wilde betrekken in de vereniging.

Na mijn eerste kennismaking met de OVB bleek dat het doel van de vereniging ook vooral het netwerken is, elkaar helpen in dezelfde regio en om leuke activiteiten te organiseren. Voor een klein bedrijf zonder eigen gebouw, zoals Energy-Check, is de vereniging ook zeer interessant. Ik verwacht in de toekomst dat we elkaar lokaal wat beter leren kennen en wat beter zullen vinden, vooral door de leuke ontspannen gezamenlijke activiteiten, Als we elkaar lokaal beter weten te vinden, kunnen we elkaar ook lokaal beter helpen.

Mochten je openstaan voor een kennismakingsgesprek, dan kom ik graag met je in contact. Ik vertel je graag meer over Energy-Check en onze dienstverlening.

Aan alle leden, we zien elkaar snel bij een volgende bijeenkomst van Ondernemersverenigings OVB.